نمونه پروپوزال ارشد روانشناسی - مقایسه و بررسی توانائی های زبانی کودکان دختر و پسر 6-5 ساله شهر طبس

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

بیان مسئله

مجهز بودن انسان به نظام ارتباط کلامی پیچیده ، او را از سایر حیوانات متمتیز می کند . این نظام به او اجازه می دهد تا شناخت های مختلف را فرا گیرد ، آن ها را تغییر شکل دهد و نقطه نظر های خود را با اطرافیان مبادله کند .( وندر زندن ، ترجمه ، گنجی ، 1376، ص136) .تمام جوامع انسانی دارای زبان هستند . نهایت اینست که زبان بارزترین خصوصیت آدمی است . (عظیمی ، 1369 ، ص102 )

زبان به رشد شناختی وابسته است . برخی زبان شناسان ، مثل نوآم چامسکی (Noam Chomsky) ، معتقدند که مطالعه زبان« شاخه ای از روان شناسی شناختی » است و هر نظریه زبان الزاما یک نظریه وابسته به رشد شناختی است . ( وندر زندن ، ترجمه ، گنجی ، 1376    ، ص136) 

در ابتدا مفاهیم بدون کمک زبان بوجود می آیند ولی رشد واقعی آنان بستگی به ظهور زبان دارد . در تحقیقاتی که با شمپانزه و کودک آدمی انجام گرفته این کیفیت بخوبی آشکار میشود . شمپانزه نیز می تواند مفاهیم را فرا گیرد ولی پس از آنکه طفل کلمات را یاد می گیرد رشد مفاهیم را با سرعت بیشتری در مقام مقایسه با شمپانزه انجام خواهد داد .

 

تحقیقات پروفسور پیاژه سایر دانشمندان و روانشناسان کودک را نیز به تجسس و تحقیق در زمینه فعالیتهای ذهنی کودکان بر انگیخته است .

نتایج تحقیقات نشان می دهند اطفال یک ساله می توانند شباهت میان اشیاء را درک کنند و توانائی ابتدائی ایجاد مفهوم را دارند . بدیهی است طفل توانایی ایجاد مفهوم را از طریق دادوستد با محیط در سالهای اولیه زندگی خودش تو سعه می دهد . (عظیمی ، 1369 ، ص102و 103)

سالهای پنجم و ششم زندگی کودک را سالهای کودکستانی و دوره آمادگی برای ورود به دبستان و یا دوره ی پیش دبستانی می نامیم . در این دوره است که کودکان برای اولین بار وسیعا از تحرک واستقلال خویش بهره می گیرند و والدین و جامعه نیز انتظار دارند که کودکان برای ورود  به دوره ی آمادگی و نهایتا برای ورود به دبستان آماده شوند. به بیان دیگر ، در این دوره است که نقش نهاد خارج از محیط خانواده یعنی نقش آموزش پیش دبستانی در رشد و پرورش و یادگیری کودک اهمیت می یابد و لذا برنامه ریزی و هدفدار آموزش و پرورش ضرورت بیشتری پیدا می کند. ( آلن ، هارت ، ترجمه ، نظری نژاد ، 1373 ،ص12 )

آمادگی کودک برای ورود به مدرسه جوانب گوناگونی دارد. رشد مهارت های زبانی یکی از مهمترین آن هاست.فهم زبان وسیله مهمی است که کودک با کمک آن سخنان معلم را می فهمد و رهنمودهای او را دنبال می کند. زبان بیانی کودک و توانایی او در سخن گفتن روان و شمرده با معلم و همسالان ، توانایی صحبت کردن به زبان رسمی کلاس درس ، توانایی اظهار نیازها و نظریه های کودک، به یادگیری زبان اشارات ، یادگیری اسامی افراد و اشیاء و مکان ها ، استفاده از کلمات برای رساندن مفاهیم و به کار بردن صفات  و حروف اضافه و مانند آن ، همگی از جمله مهارت های مهم زبان هستند. ( کول ، ترجمه ،مفیدی ، 1374 ، ص17 )

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1507 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

حجم فایل:41 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل