نمونه پروپوزال ارشد روانشناسی - بررسی راهکارهای پرورش خلاقیت در کودکان پیش دبستانی و دبستان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

بیان مسئله

خلاقیت یا آفرینندگی یکی از موضوع های بسیار جالب و بحث بر انگیز در حوزه های مختلف علمی بویژه علوم تربیتی و روانشناسی است. این موضوع در هر دوره از تاریخ ، به عنوان قدرت اساسی ذهن بشر، هدف اصلی مدارس ومراکز آموزشی بوده است. امروزه، تغییرات وتحولات گسترده فرهنگی ، اجتماعی واقتصادی، مشکلات جدید وبه تبع آن ،انتظارات تازه ای برای مدارس و نظام های آموزش وپرورش جهانی در پی داشته است. توسعه سریع فن آوری در زمینه های مختلف ، تراکم دانش، گسترش علم ارتباطات وظهور انواع ابزار پردازش اطلاعات، ساختار اقتصادی جوامع را از اتکا به منابع اولیه باز داشته وتربیت نیروی انسانی متخصص ودسترسی به اطلاعات و کار برد وسیع یافته های علمی را در عرصه عمل جایگزین آن کرده است.

در عرصه حاضر،دانش آموزان برای رویارویی با تحولات شگفت انگیز هزاره سوم میلادی باید مهارت های تفکر انتقادی وخلاق خود به منظور تصمیم گیری مناسب و حل مسائل پیچیده جامعه بهبود بخشند. آنان باید مهارتهای پژوهش وحل مسئله وروحیه جستجو را در خود افزایش دهند.روشن است که برای دست یابی به این هدفها ، مسئولیتی سنگین بر عهده مراکز آموزشی،به ویژه آموزش وپرورش قرار می گیرد. این مراکز، از سوی دیگر ، باید زمینه ای را فراهم آورندتا به رشد وپرورش خلاقیت ونو آوری واستفاده صحیح و جهت دار از این استعداد و توانایی کمک کند.

یکی از پرسشهای اساسی درباره خلاقیت این است که آیا امکان پرورش آن وجود دارد ؟ حاصل مطالعه تورنس(1961) روی گروهی از دانش آموزان 6 تا 8 ساله نشان میدهد شاگردانی که به ابراز عقاید با روشهای خاص خود عادت می کنند، در مقایسه با گروه کنترل ، در آزمون های خلاقیت نمره های بالاتری بدست می آورند. او. نتیجه می گیرد که نمی توان به کودکان اوصولی را آموخت که قدرت تولید ایده های جدید آنان را بهبود بخشد (نقل از خان زاده،1358،ص 54).

در این میان ، سهم مراکز آموزش و پرورش در پرورش خلاقیت و توانایی نو آوری دانش آموزان به مراتب بیشتر از سایر مراکز ونهاد هاست . بدیهی است اگر پرورش خلاقیت و نو آوری دانش آموزان هدف اساسی آموزش و پرورش نباشد ، دست کم یکی از هدف های آن است . احتمالاً مسئولان آموزش و پرورش نیز در این مورد آگاهی دارند اما جای تأسف است که کودک در روابط خود با  بزرگسالان در می یابد که خلاقیتش سرکوب شده است ؛ بنابراین ، سرکوبی فعالیت خلاق کودکان از  جانب والدین نخستین فشار های اجتماعی خلاقیت به حساب می آید . امروزه ، به رغم اینکه خلاقیت هر روز کمتر از پیش مبنای  آموزش و پرورش قرار می گیرد ، الزام های دنیای جدید هر روز بیش از پیش توجه به آن را ضروری می داند . از این رو کندوکاو مجدد دربارۀ خلاقیت ، امری ناگزیر و الزامی است

چه باید کرد تا آموزش و پرورش ، خلاقیت کودکان و نوجوانان را محدود نکند و بر عکس ، رشد و گسترش آن را موجب شود ؟  این پرسش از این جهت مهم است که هدف آموزش و پرورش ایجاد تغییر مطلوب در رفتار است و گاهی تغییرات مطلوب به نظر مربیان و اجتماع با خلاقیت یادگیرنده مغایرت دارد ؛ تا آن جایی که کوشش در راه ایجاد « تغییرات مطلوب » از بروز خلاقیت های یادگیرنده  جلوگیری  می کند . در مدارسی که به روش سنتی عمل می کنند ، معلم مطالب را به شاگردان عرضه می دارد و شاگرد خوب کسی است که بتواند عین مطالب را تحویل دهد .

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1629 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

حجم فایل:50 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل