دانلود پروپوزال روانشناسی - اثر بخشی درمان فراشناخت در بهبود اختلال بیش فعالی- کم توجهی بزرگسالان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

اثر بخشی درمان فراشناخت در بهبود اختلال بیش فعالی- کم توجهی(ADHD) بزرگسالان

 

بيان مسأله:

بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق) :

اختلال بیش فعالی- کم توجهی(ADHD) یک الگوی رفتاری است که در کودکی ظاهر می شود و از نظر تکاملی این اختلال با میزان نامتناسبی از عدم توجه، تکانش گری و پر تحرکی بروز می کند. زمانی این اختلال یک بیماری دوران کودکی تلقی می شود که تاثیر اندکی بر عملکرد دوره بزرگسالی بگذارد. اما مطالعات اخیر نشان داده اند که ADHD می تواند تا سال های نوجوانی و بزرگسالی (60%) ادامه یابد(تیتر ، 1998).

بین 70-30 درصد کودکان مبتلا به این اختلال، در نوجوانی و بزرگسالی هم معیارهای تشخیصی DSM-IV را دارند (بویک و استاب ، 2000). مشکلات توجه و تمرکز وسیستم حرکتی، تکانش گری، به هم ریختگی، عدم تحمل استرس، تغییرات هیجانی و خلقی و احتمالا اختلال در روابط بین فردی، ADHD بزرگسالان را مشخص می کند( تیتر، 1998). افراد بالغ مبتلا به ADHD در برنامه ریزی، تکمیل و به پایان رساندن تکلیف، انجام دادن به موقع وظایف کاری، گوش دادن به صحبت های دیگران، حفظ توجه هنگام خواندن، تصمیم گیری با فکر و ... مشکل دارند(وندر، 1995).

 

به نظر می رسد در این افراد میزان مصرف سیگار و سوء مصرف مواد و دارو و اختلالات روانپزشکی همراه نیز بیشتر باشد(برکلی و همکاران، 1990). بسیاری از محققان معتقدند که مهم ترین مشکل در ADHD بزرگسالان عبارت از عدم توانایی اجتناب و خودداری کردن می باشد که این امر باعث می شود تواناییهای فرد در مسایل اجتماعی، کنترل نفس، انضباط و وقت شناسی کاهش یابد(مونوزا و کلین ، 2000).

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1939 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:40 کیلوبایت

 قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل